Wednesday, November 12, 2008

Nem emberektõl, sem nem ember által

Galata 1:1 Pál, apostol (nem emberektõl, sem nem ember által, hanem Jézus Krisztus által és az Atya Isten által, a ki feltámasztotta õt a halálból);

Pal apostolsaga nem emberi kezdemenyezesbol van es nem emberek tettek ot meg apostolnak, hanem a megbizatasat Istentol kapta, egyenesen, kezdve a Damaskusi uton tortentektol amikor eloszor megjelent neki az Ur Jezus. Ez fontos mert az aki Pal apostol osszefuggesben van azzal amit hirdet, es azt tamadjak Galataban a zsidosagbol jott "uj tanitok" amit ott Pal apostol hirdetett.

11 Tudtotokra adom pedig atyámfiai, hogy az az evangyéliom, melyet én hirdettem, nem ember szerint való;12 Mert én sem embertõl vettem azt, sem nem tanítottak arra, hanem a Jézus Krisztus kijelentése által.

Nem emberi kitalacio az amit Pal hirdetett, nem az elozo igen komoly tanulmanyainak az erdemenye, nem onnan ered hogy o Gamaliel labanal tanult eveken at, vagy hogy irastudo, vagy hogy farizeus ... nem is mas emberektol tanulta azt amit elmondott, az evangelium lenyeget, hanem Isten vilagositotta meg az o ertelmet arra hogy meglassa a titkot, azt hogy a megvaltas az Ur Jezus Krisztusban van, es ezt hirdesse. "Nem tanitottak arra":

Jn 6:45 Meg van írva a prófétáknál: És mindnyájan Istentõl tanítottak lesznek.

Esa 54:13 És minden fiaid az Úr tanítványai lesznek ...

Jer 31:34. És nem tanítja többé senki az ő felebarátját, és senki az ő atyjafiát, mondván: Ismerjétek meg az Urat, mert ők mindnyájan megismernek engem, kicsinytől fogva nagyig, azt mondja az Úr, mert megbocsátom az ő bűneiket, és vétkeikről többé meg nem emlékezem.

Zsid 8:11. És nem tanítja kiki az ő felebarátját és kiki az ő atyafiát, mondván: Ismerd meg az Urat; mert mindnyájan megismernek engem a kicsinytől nagyig.

16 Hogy kijelentse az õ Fiát én bennem, hogy hirdessem õt a pogányok között: azonnal nem tanácskoztam testtel és vérrel, 17 Sem nem mentem Jeruzsálembe az elõttem való apostolokhoz, hanem elmentem Arábiába, és ismét visszatértem Damaskusba. 22 Ismeretlen valék pedig személyesen a Júdeában levõ keresztyén gyülekezetek elõtt; 23 Hanem csak hallották, hogy: A ki minket üldözött egykor, most hirdeti azt a hitet, a melyet egykor pusztított. 24 És dicsõíték bennem az Istent.

Pal nem vegezte el a "jeruzsalemi szeminariumot" nem ment el hogy megkerdezze a jeruzsalemi gyulekezet vezeto testvereit hogy vajon jol ertette-e, nem kert engedelyt vagy ajanlolevelet toluk ... mert az amit kapott, az Istentol volt. Ezt hirdette. Es ezt felismertek benne ... ez szamomra az egyik bizonyitek arra hogy az amit hiszek valoban Istentol van, amikor latom es tapasztalom azt hogy mas emberekben ugyanazt a meggyozodest, ugyanazt az alapot kimunkalta Isten Szelleme ... igy dicsoitettek az akkori keresztyenek is Palban az Istent, azt, hogy az O kegyelmebol Palban is elvegezte a megvaltas munkajat es rabizta az uzenetet.

3 comments:

Noémi-Ruth said...

Hm, hogy kerültem én ide a listára?

András said...

Hm, nem szabad ? Ha mar olvasod ... akkor en is olvasom a tiedet. Ha zavar leszedem.

Noémi-Ruth said...

Jaj, nem, dehogy... Csak meglepett :D És köszönöm!