Tuesday, March 31, 2009

a mi a Császáré, a Császárnak, és a mi az Istené, az Istennek

Mk 12:14-17 Azok pedig odamenvén, mondának néki: Mester, tudjuk hogy igaz vagy és nem gondolsz senkivel; mert nem tekintesz emberek személyére, hanem igazság szerint tanítod az Istennek útját. Szabad-é a császárnak adót fizetni vagy nem? Fizessünk-é vagy ne fizessünk? Õ pedig ismervén az õ képmutatásukat, monda nékik: Mit kísértetek engem? Hozzatok nekem egy pénzt, hogy lássam. Azok pedig hozának. És monda nékik: Kié ez a kép és a felírás? Azok pedig mondának néki: A Császáré. És felelvén Jézus, monda nékik: Adjátok meg a mi a Császáré, a Császárnak, és a mi az Istené, az Istennek. És elálmélkodának õ rajta.

Az egyik ravasz kísértés ami ma is támadja a keresztyéneket az az hogy beleavatkozzanak a politikába, a földi hatalomért folytatott harcba, politikusként vagy egy pártot formálva vagy nyíltan támogatva. Az Igéből elég világos az hogy a hivő emberek egyfajta szent közönnyel viszonyultak a politikához: valami, ami szükséges, mert fenntartja a rendet (pl. Róma 13), de ugyanakkor valami ami ideiglegnes: nem egy eszköz arra hogy megváltoztassa a világot, nem a mi eszközünk. Nem az igen vagy a nem a helyes válasz erre a politikai töltetű kérdésre, hanem az hogy ez a kérdés nem rám tartozik. Ez az apolitikus illetve politika-ellenes hozzáállás természetesen sok üldözésnek volt az alapja, de ez a helyes hozzáállás.

Jn 18:33-38. Ismét beméne azért Pilátus a törvényházba, és szólítja vala Jézust, és monda néki: Te vagy a Zsidók királya? Felele néki Jézus: Magadtól mondod-é te ezt, vagy mások beszélték néked én felőlem? Felele Pilátus: Avagy zsidó vagyok-e én? A te néped és a papifejedelmek adtak téged az én kezembe: mit cselekedtél? Felele Jázus: Az én országom nem e világból való. Ha e világból való volna az én országom, az én szolgáim vitézkednének, hogy át ne adassam a zsidóknak. Ámde az én országom nem innen való. Monda azért néki Pilátus: Király vagy-é hát te csakugyan? Felele Jézus: Te mondod, hogy én király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról. Mindaz, a ki az igazságból való, hallgat az én szómra. Monda néki Pilátus: Micsoda az igazság?

No comments: