Sunday, December 14, 2008

Elégedettség

Fil 4

11b megtanultam, hogy azokban, a melyekben vagyok, megelégedett legyek.

Amiben vagyok - tehat nem amit elkepzelek, amit szeretnek, amit normalisnak, helyesnek vagy jonak latok, amit ugy itelek hogy "elfogadhato" vagy "turheto" ... hanem amiben vagyok. Nem holnap vagy holnaputan leszek elegedett azzal amim van, hanem most. Valamiert ezt tanulni kell ... nem jon termeszetesen az embernek, de Pal azt mondja: megtanultam. Vegbement egy folyamat es annak eredmenye az hogy most mar elegedett vagyok.

12 Tudok megaláztatni is, tudok bõvölködni is; mindenben és mindenekben ismerõs vagyok a jóllakással is, az éhezéssel is, a bõvölködéssel is, a szûkölködéssel is.

Keves mai ember tudja elmondani ezt: tudok megalaztatni. Tudom es nyugodtan viselem azt hogyha leneznek masok vagy megvetnek masok vagy eppen kigunyolnak anyagiakert ... mert nem ez hataroz meg engem. Kepes vagyok az eletet ezen tul szemlelni, sot, mivel latom az igazi erteket, ez nem jelent tobbe szamomra a legfontosabbat. Tudok megalaztatni, szegeny lenni, ehezni, nelkulozni, fazni, amire szukseg van, nem lazadok fel ... es tudok bovolkodni is. Ez talan nehezebb. Nemet mondani a vagyonra akkor hogyha van, nemet mondani arra hogy az legyen az eletem, annak ertelme, annak kozpontja, az legyen a meghatarozo ero ... mert konnyebb kimagyarzni egy szegeny embernek azt hogy hat ez nem is olyan fontos es elfojtani a vagyakat magaban ... de egy gazdagnak erosnek kell lenni az onmegtagadashoz mert a kisertes sokkal nyilvanvalobban elotte van. Ot nem a vagyai ragadhatjak el rosszra hogy a penz utan sovarogjon, hanem megelheti azt hogy rosszul el a penzzel, magara, sajat elvezetere, sajat eletere, sajat luxusara kolti. Tudni bovolkodni ... nem olyan konnyu dolog az. Azert nezik le sokan az "ujgazdagokat" mert nincs meg bennuk a tudas ... hogyan elni sok penzzel bolcsen ... talan regebb a nemesek, az arisztokratak kozott megvolt ennek egy valamilyen szintu tudasa ... de talan Pal nem is errol beszel ... hanem arrol hogy helyesen elni a penzzel akkor ha van. Safarkent. Eszkoznek latva arra hogy az alkalmat megvegye ... hogy baratokat szerezzen a hamis mammonbol. Szerintem semmi nem probalja ugy meg az ember szivet mint a penz. Hogy egy filmbol idezzek (The Fast and the Furious: Tokyo drift):

Shawn Boswell: Why'd you let me race your car? You knew I was gonna wreck it.
Han: Why not?
Shawn Boswell:'Cause that's a lot of money.
Han: I have money. What I need around me is trust and character. And one car in exchange for finding out what a man's made of is a price I can live with.

Shawn Boswell: Miert engedted hogy versenyezzek az autoddal ? Tudtad hogy ossze fogom torni.
Han: Miert ne ?
Shawn Boswell: mert az sok penz
Han: Penzem van. Amire szuksegem van magam korul az megbizhatosag es karakter. Es egy auto ara azert hogy rajojjek arra hogy mibol van egy ember egy olyan ar, amit el tudok fogadni.

Ugy latom hogy ebben a vilagban Isten egy hasonlo jatekot jatszik mint a filmben Han. Sokmindent odaad az embernek, es nem banja azt sem hogyha osszetorik ... mert meg akarja tudni mi van az ember sziveben.

Ismeros vagyok, mondja Pal. Szukseges az ismeretseg, tudni kell milyen az amikor van es milyen az amikor nincs. Meg kell tapasztalni ezeket, hozzatartozik a neveleshez. Csak hirbol tudni milyen a szegenyseg es ehezes vagy milyen egy 5 csillagos szalloda es mindent megengedni ... az nem ugyanaz mint megtapasztalni a borodon igazan hogy mit jelent a szukolkodes vagy a bovolkodes.

13 Mindenre van erõm a Krisztusban, a ki engem megerõsít.

Pal nem felejti el sosem a copyrightet. Nem a maga erejebol teszi mindezeket, nem az o nagyszeru karaktererol van szo hanem Isten megvalto munkajarol amit veghezvisz egy bunosben. Nem szabad sosem elfelejtsuk ezt a copyrightot megemliteni, hogy ne vallasos bizonysagtetelek legyunk magunkrol hanem hivo bizonysagtetelek legyunk a Krisztusrol.

18 Megkaptam pedig mindent, és bõvölködöm; beteltem

Koszonom, ennyi eleg volt. Van mar elegendo. Ez az amit szinte sose lehet hallani emberektol ... hogy eleg. Nem kell tobb penz, amit kuldtetek, amit adtatok az elegendo. Ki az aki kevesebb fizetessel is megelegszik ? Aki azt mondja, rendben, hiszen elegendo ez nekem ... nem kivanok tobbet. Mikor all meg igy egy perselyezes egy templomban ? Mondjuk a 5. sornal. Kosz, eleg. Ebbol ki tudjuk fizetni a szamlakat, tobb nem kell ...

Az onmegtartoztatas, a szerenyseg, az elegedettseg ritka dolgok manapsag.

No comments: