Tuesday, December 2, 2008

Asszimetrikus kapcsolat

Efézus 5:28-33 Úgy kell a férfiaknak szeretni az ő feleségöket, mint az ő tulajdon testöket. A ki szereti az ő feleségét, önmagát szereti.Mert soha senki az ő tulajdon testét nem gyűlölte; hanem táplálgatja és ápolgatja azt, miképen az Úr is az egyházat; Mert az Ő testének tagjai vagyunk, az Ő testébõl és az Ő csontjaiból valók. Annakokáért elhagyja az ember atyját és anyját, és ragaszkodik az ő feleségéhez; és lesznek ketten egy testté. Felette nagy titok ez: de én a Krisztusról és az egyházról szólok. Hanem azért ti is egyen-egyen, ki-ki az ő feleségét úgy szeresse, mint önmagát; az asszony pedig [meglássa,] hogy félje a férjét.

A hozzáállás a hazasságban egymás között ... egy asszimetrikus hozzáállás. Noha az ige úgy indít hogy engedelmesek legyetek egymásnak ... utána rögtön következik az asszimetria leírása. Ami normális is ! Mert a férfi es a nő nagyon különbözőek sok szempontból tehát egy igazán harmonikus és jó kapcsolat akkor lehet hogyha a kapcsolat maga ezeket figyelembe veszi és így van felépítve, nem kényszerítve egyik tagot sem arra hogy olyan feladatokat vállaljon amikre nem megfelelő ... tehat egy igazán jó kapcsolat asszimetrikus. Az Ige leírja az asszimetriát ... a férj úgy szeresse a feleségét mint Krisztus az egyházat a nő pedig úgy engedelmeskedjen ahogy az egyház Krisztusnak. Nagy feladat mind a kettő. De két különböző megbizatásról van szó ...

Itt ezekben a versekben is kitűnik az asszimetria. Úgy szeretni a feleséget mint a saját testet. Nagyon érdekes számomra ez. Nem egy kivülállóként kell a férj a feleségére tekintsen, szinte nem mint egy "másik"ra hanem mint egy személyre akinek java az ő java, érdeke az ő erdeke, előrehaladása az ő előrehaladása. Mint a saját testére. Úgy. A nő vágya, érzései, kívánsága, az az enyém is. Ha a testem éhes én vagyok éhes, ha a testem szomjas én vagyok szomjas. Ha valami fáj neki, nekem fáj, ha fázik, én fázom ...

A nőnek pedig röviden írja, nagyon röviden, de nagyon sokat. Félje a férjét. Ez több a tiszteletnél. Felnézni rá, tisztelni, becsülni, de ugyanakkor nem megbántani, nem illetni rosszal, nem kritizálni, nem megszólni, nem leteremteni, nem a fejére mászni, nem mutogatni a hibáira. Akit félek azzal ezt nem csinálhatom ... felő tisztelet. Ha ez nincs meg, hogyan tekintse magáénak a férj a feleségét ? Olyan mintha a testem visszautasítana engem magam ... ez már meghasonlás, meghasonlás a házasságon belül. Semmi sem tesz készebbé egy hívő férfit arra hogy tényleg félelem nélkül a felesége javát keresse mint az, hogyha érzi azt a felő tiszteletet amiről ez az Ige beszél.

5 comments:

Noémi-Ruth said...

Hm, nagyon szépen és találóan fogalmaztál. Érdemes ilyen lelkülettel is készülni...

Unknown said...

Es semmi sem teszi keszebbe a not arra, hogy tisztelje a ferjet, mint az, hogy ennyire szeretve van... Nekunk, noknek, meg hagyjan, hogy a viszonyulasunkat az egyhazehoz hasonlitja Pal, de szegeny ferfiak, akik ele olyan tokeletes mercet allit, mint Krisztus... :-D

András said...

Szia Julia, nem tudom megnezni a blogodat, valoszinu nincs megosztva. Kosz a kommentet :D

Unknown said...

Egyszeru: nincs blogom. Szivesen. :-)

András said...

Nahat a "nő tiszteli férjét"-re keresve a google.hu-n ez az oldal jon be eloszor. Remelem hasznara valik minenkinek aki ideteved :)